Orust logotyp, vapen med en gul ekkrans och tre fiskar av arten långa som hänger på tork.
Segelskutan Westkust, foto.

Segelskutan Westkust

Kommun och politik
Återställ
Visa kontaktuppgifter

Klagomål skola och förskola

Så här gör du för att lämna synpunkter eller klagomål på verksamheten i kommunal eller enskild förskola och kommunal skola. Du som har barn i friskola vänder dig direkt till din skola.

Vi vill att alla barn i förskola och elever i grundskola, särskola, gymnasium samt vuxenutbildning känner trygghet och har en så bra lärmiljö som möjligt.

Din synpunkt eller klagomål

Om det inte fungerar på ett sätt som du är nöjd med kan du ge synpunkter eller göra klagomål.

Hur du går tillväga beskrivs stegvis i tabellen. Du börjar alltid med steg 1. Om frågan inte kan lösas går du vidare till nästa steg.

Så här gör du stegvis
StegSå här gör duSå här hanteras klagomålet
Steg 1, Tala med pedagogen/lärarenTala med den pedagog/lärare som är ansvarig för dig/ditt barn och som har ansvar för att barn och elever är trygga i förskolan/skolan och ges förutsättningar att nå målen för verksamheten. Förhoppningsvis kan ni komma överens om en lösning på frågan tillsammans. Pedagogen ansvarar för att dokumentera det ni har talat om.
Steg 2, Tala med förskolechefen/rektornOm du upplever att det inte går att lösa frågan på ett sätt som du är nöjd med kan du vända dig till förskolechefen/rektorn. Den har ansvar för att skapa förutsättningar för en bra lärandemiljö och en trygg förskola/skola för ditt barn. Tala med förskolechef/rektor om du av någon anledning inte vill kontakta den som är berörd av klagomålet.Förskolechef/rektor talar med berörd personal för att få deras syn på frågan. Vid behov ordnas ett möte mellan dig, berörd personal och förskolechef/rektor. Om det behövs kan stödpersonal delta, till exempel personal från elevhälsan eller socialtjänsten. Mötet dokumenteras.
Steg 3, Lämna klagomål till Förvaltningsområde lärandeOm du har vänt dig till både pedagog/lärare och till föreskolechef/rektor utan att dina frågor fått en lösning kan du vända dig till chefen för Förvaltningsområde Lärande. Den samordnar och leder kommunens förskole- och skolverksamheter på uppdrag av våra folkvalda politiker. Fyll i blanketten och skicka in den.Inom fem dagar får du återkoppling om att ditt ärende har registrerats. Förvaltningsområdeschefen för Lärande utreder om verksamheten har gjort vad den kan för att rätta till eventuella brister och kommunicerat detta på ett tillräckligt sätt.
Steg 4, Anmäl till SkolinspektionenOm du fortfarande inte upplever att dina frågor har kunnat lösas kan du vända dig till Skolinspektionen.Hur Skolinspektionen hanterar din anmälan läser du på Skolinspektionens webbplats.

Relaterad information

Skollagen (SFS 2010:800)

Hur klagomål mot förskola och skola hanteras regleras i Skollagen (SFS 2010:800).

  • Se till att nödvändiga åtgärder vidtas om det vid uppföljning, genom klagomål eller på annat sätt kommer fram brister i verksamheten (4 kap 7§)
  • Ha rutiner för att ta emot och utreda klagomål om utbildningen. Det innebär en skyldighet att göra detta och att information om att rutinerna finns (4 kap 9§). För annan pedagogisk verksamhet regleras detta i 25 kap 8§.

Relaterad information

Återställ
Hjälp oss bli bättre