Publicerat
En ÅVS för en ny broförbindelse, en beslutad trafiklösning för Myggenäs korsväg, möjligheter till dubbelspår på Bohusbanan och en försenad ÅVS för väg 160 diskuterades när näringslivet samlades för dialog kring infrastrukturen i STO-regionen.
Nordvästsvenska initiativet startades 2013 på initiativ av näringslivet och drivs idag av det lokala näringslivet och Stenungsund, Tjörn och Orust kommuner gemensamt. Syftet är en förbättrad infrastruktur i vårt område och sedan 2015 är fokus på väg 160, en ny broförbindelse mellan Orust och Stenungsund samt en förbättrad tågtrafik på Södra Bohusbanan.
Årligen förs dialog med näringslivet om arbetet med infrastrukturfrågor. Bakom mötet står STO-kommunerna och agendan innehåller punkter som eventuella framsteg, motgångar och kommande aktiviteter i vårt arbetet för att påverka Riksdag, Region, Kommunalförbund och Trafikverk.
Årets möte hölls den 4 februari i Stenungsund och närmare 70 företagare kom för att lyssna.
Arbetet går vidare och förhoppningsvis kommer nästa års informationskväll att innehålla flera positiva besked om infrastruktur i vårt område.
Kvällen avslutades med en paneldiskussion där Martin Johansen (kommunstyrelsens ordförande på Tjörn), Torbjörn Wedebrandt (VD Wallhamn AB), Bert-Inge Hogsved (VD Hogia), Benny Carlsson (VD Marinfloc) samt Catharina Bråkenhielm (kommunstyrelsens ordförande på Orust) deltog.
Panelen diskuterade framtidsfrågor så som om Nordvästsvenska initiativets tre fokusområden fortfarande kommer att vara väsentliga i en framtid med ny teknik, nya fordon, och bränslen. De fick också reflektera över sin roll som stora arbetsgivare och hur de kan påverka befintlig infrastruktur till det bättre genom till exempel flextid och andra aktiviteter. Dessutom fokuserade panel på framtidens finansieringslösningar av ny infrastruktur där både bom-peng och ett förändrat ägandeskap diskuterades.
Stort tack till Hogia som var värdar för mötet!
Relaterad information